2014. november 30.

Mockingjay - A kiválasztott 1. rész filmkritika

Az igazság az, hogy valamilyen szinten meglehet érteni azokat, akik teljességgel ellenezték Az Éhezők viadala trilógia befejező filmjének kettészedését, főleg azután, hogy összesen tíz oldallal hosszabb A kiválasztott, mint az első két rész. Ráadásul a könyv első fele, pont, hogy nem bővelkedik eseményekben, mert Katniss egy hatalmas érzelmi viharon megy keresztül, ami mellett nincs sok ideje akcióban részt venni, így nem meglepő, hogy ez a Mockingjay Part 1-ra is kihatással volt. De úgy tűnik, engem ez mind hidegen hagyott a moziteremben, mert én igenis nagyon élveztem. Szóval nem értem azt a sok fanyalgó rajongót, de mind tudjuk, ízlések és pofonok... 

A történetről: Miután az összeesküvők a tizenharmadik körzetbe menekítették az ellenállás szimbólumává váló Katnisst, a lány találkozik Coin elnökkel és szövetségeseivel. Katniss vonakodva bár, de az ellenállás élére áll, hogy megmentsék Peetát, valamint a többi győztest, hogy végleg leszámoljanak a Kapitóliummal, és az összes körzetre kiterjesztett diktatúrával. 


Szerintem egy nagyon jól összerakott filmet láttunk, és ezen a tényen még az sem rontott, hogy akciódús eseményekben valóban nem bővelkedett a könyvadaptáció. Egy percet sem untam, nem nézegettem az órát, és eszembe se jutott, hogy ez a "könyvben másként volt", mert véleményem szerint, a film még könyvadaptációként is remekelt. Ráadásul a cselekmény bővítése céljából bevágott jelenetek, mint például a többi körzet felkelése a Kapitólium ellen, szépen gazdagította Panem világát, hiszen a könyvek elolvasása alatt nem volt rálátásunk ezekre az eseményekre. 

A Team Gale tagjai kivételesen örülhettek, mert vezetőjük végre sokkal több szerepet kapott a film eseményeiben, mint ellenlábasa. Bár mondhatjuk azt, hogy én Peeta rajongójaként nem örültem ennek, de azon inkább ki voltam kibukva, amit vele műveltek a Kapitóliumban. Haymitch meglepő volt józanul, bár kicsit keveselltem a csípős megjegyzéseit. Míg az új karaktereket szerintem nagyon jól eltalálták, mint például Coint, akit Julianne Moore játszott, vagy Cressidát, akit Natalie Dormer alakított. Snow, mint mindig félelmetes volt a rózsáival, Finnicket egy megtörtebb formában "tálalták", viszont a legelszomorítóbb volt a jó kedélyű Plutarchot látni, akinek az alakítója (Philip Seymour Hoffman) sajnos már nincs köztünk.


A vizuális effektek, mint mindig ott voltak, a Lorde-féle soundtrack úgy szintén, míg a Jennifer Lawrence énekelte Hanging Tree egyszerűen fantasztikus volt. Na, meg rendkívül fülbemászó. Ezenkívűl a nézőknek egy sokkal sötétebb képi világgal kellett megküzdeni, mert bár az első részek sem voltak a legvidámabb gyerekbiztos filmek, de itt kimondottan depresszív hangulatot kölcsönzött a föld alá épített tizenharmadik körzet. 


Bár a történet lassabb folyású volt, de számomra mégis izgalmas volt minden egyes perc. Így is találkozhattunk rengeteg bombázással, tűzzel, fegyverrel és vérrel, míg a dráma és az érzelmek, amit a kivételes színészi alakításoknak köszönhetünk, szintén nem adhatnak csalódásra okot. Viszont azzal egyetértek, hogy akik nem olvasták el (vagy újra) a könyvet, (mint én) a film előtt, azok számára egyes események nem lehetnek teljesen érthetőek. Vagy pontosan ezért, még untathat is. De ahogy egy bizonyos magyar videó blogger rámutatott, ezt a filmet azok fogják a legjobban élvezni, akik tudják, hogy az apró (talán érdektelennek tűnő) momentumok, milyen fordulatotokhoz, akciódús eseményekhez vezethetnek. Amit a film legnagyobb hibájaként tudnék felhozni, az az, hogy nem volt a filmnek csúcspontja. Vagy ha volt is, elrontották azzal, hogy nem vágták el a filmet rögtön azután, hanem behoztak még pár jelenetet lezárásként. Pedig előbbi szerintem hatalmasabb cliffhanger lett volna. 

Csak szerintem lett 
jobb ez a poszter?


Összességében nagyon tetszett a film. Talán még azért is tűnhetek ennyire elégedettnek, mert a rengeteg csalódott kritika után felkészültem a legrosszabbra, ami végül nem következett be. Végezetül pedig bevallhatom, most már azt sem bánom, hogy két rész készült végül a Mockingjayből... Miért nem lehetett volna a magyar cím Fecsegőposzáta? A Kiválasztott olyan mainstream. 







Ui: Kökörcsin nagyon cuki volt. 

Pontozás: 10/8 


A kiválasztott 2. rész egy év múlva ilyenkor! 

Share:

1 megjegyzés:

  1. Az első két részt nem szerettem, de ezért egy nyereményjáték miatt mégis beültem a moziba és nem gondoltam, hogy ilyen jó lesz.

    VálaszTörlés