2015. július 24.

Top 10 elem, ami megragad egy könyv történetében

Szerintem nem vagyok egyedül azzal, hogyha egy könyvben felmerül egy általunk imádott téma, karakter jellem vagy cselekményszál, akkor máris felértékelődik számunkra a történet. Lehet nem sokkal, hiszen a könyv végén a teljes képet kell nézni, de valamennyivel biztosan. Öt évvel ezelőtt számomra ilyenek voltak a vámpírok és rosszfiúk, de manapság szerencsére már több kell számomra egy jó könyvhöz. Ezekből szedem most össze a top 10 kedvencemet.


Road Trip/ Utazás

Utazásra vágyó énem imádja azokat az utazásról és világlátásról szóló leírásokat, amit a főszereplő él meg, főleg ha olyan helyszíneket használ az író, ahova én is el szeretnék majd jutni. Utóbbi időben ráadásul felfedeztem azokat a regényeket, melyben road trip is van, és amelynek az atmoszféráját szintén nagyon megszerettem. Annyira, hogy egyszer én is ki fogom mindenképp próbálni.


Tündérmese vonatkozás

Szüleimnek köszönhetően a Disney-mesék nagy szerepet játszottak a gyerekkoromban, és úgy látszik, ennek a szeretete máig megmaradt. Gyermeklelkű énem ugyanis máig nagyon élvezi a tündérmeséket, főleg akkor, ha mindez új köntösbe (vagy modern változatba) van csomagolva.

Orgyilkosok/Kalózok

Nem tudom mióta vonzzanak az ilyen sötét karakterek, de amióta felfedeztem azokat a könyveket, melyben a hősnő egy badass, életrevaló csaj, aki nem nyafog és hisztizik, azóta keresem őket. Legtöbbször ezek a hősnők pedig orgyilkosok. Míg a kalózok iránti szeretetemhez valószínűleg köze van a régi Karib-tenger kalózai rajongásom, vagy Captain Hook a Once Upon a Time-ból. :D

Időutazás

Mivel nagy szerelmem az utazás, ezért mi sem hiányozhatna a wanderlust listámról, mint az időutazás? Márpedig utóbbinak már nem csak a pénz az akadálya, így ezt könyvekben igyekszem legjobban megélni.


Epic fantasy világ

A Harry Potter és Gyűrűk Ura óta vadászom az olyan könyvekre, melyek saját világgal rendelkeznek. Bár számomra a belépés nem a legkönnyebb (saját világunk kicsit beljebb esik a komfortzónámon), de ha egyszer sikerül, akkor nagyon nehezen tudom elengedni.

Ikonikus évek erőteljes hangulatfestése

Oh, azok a viharos 20-as évek…! De igazából lehet bármelyik időszak a múltszázadból, esetleg a sötét középkorból, a lényeg az, hogy az író tudja úgy megjeleníteni, hogy elhiggyem, én is éppen ott vagyok.


Mitológiai elemek

Kedvenc tantárgyam volt a történelem, de téma szempontjából a görög mitológiával nem sok sztori veheti fel a versenyt. Ha pedig egy kortárs regényben találkozok ezzel, akkor meg vagyok véve.

Badass női karakterek

Mióta először találkoztam intelligens főhősnővel, azóta nem elégszek meg életképtelenekkel, mert egyszerűen irritálnak és idegesítenek. Pedig találékony és okos női karakterekből is van néhány, csak gondoljunk Hermione Grangerre vagy Arya Starkra. Kár, hogy az ő kategóriájuk van még kisebbségben.

Dinamikus, szerethető nyomozó páros

Több évvel ezelőtt volt egy Agatha Christie korszakom, amikor faltam a krimiket. Azóta átpártoltam a fantasykhoz, viszont az elmúlt időszakban megint felfedeztem a detektíves történeteket, élen a Sherlock sorozattal és Rowling Kakukkszójával. Legújabb felfedezésem viszont az, hogy a jó krimihez nem feltétel számomra a kitudja mennyire véres gyilkosság, hanem sokkal fontosabb a nyomozó személye, annak segédje és a kapcsolatuk. Hosszútávon ugyanis róluk szól egy jó krimisorozat, nem egyetlen gyilkossági esetről. 

A kihangsúlyozott tökéletlenség

Rendben, én is tudom mitől döglik a légy, hiszen nekem is volt évekkel ezelőtt egy Szent Johanna  Gimis korszakom, amikor Cortez két szép kék szeméért, tökéletesen beállított hajáért, gyönyörű mosolyáért, énekhangjáért stb. dobogott a szívem… De az igazság az, hogy ilyen nem létezik. Senki sem ennyire tökéletes, ezt az írók is tudják, mégis újra és újra megírják, és mi olvasók újra és újra elolvassuk. Mostanra viszont, megunva a tökéletes valótlanságot, olyan regényeket keresek, melyben a főhős pasi sokkal realisztikusabb, csak a hősnő minden hibájával együtt szereti. 



Titeket mi ragad meg legjobban egy regényben? 

Share:

4 megjegyzés:

  1. Klassz ez a lista! Engem az orgyilkosok/kalózok, illetve az időutazás témája egy kicsit sem hoz lázba, de a többi, amit felsoroltál, már nekem is bejön. Én szeretem még a drámai cselekményű könyveket, amik komoly témákat dolgoznak fel, illetve az olyan realista könyveket, amik emberi életekről, sorsokról mesélnek. Az utóbbi témából az elmúlt időszak meghatározó olvasásélménye volt számomra a Kisvárosi életek és az Átmeneti üresedés. Ezeken kívül szeretem még a történelmi regényeket (de nem minden kor érdekel), a romantikus regényeket (de csak az igényes, minőségi történeteket, az ilyen olcsó Danielle Steel-féléktől a hideg kiráz), az olyan könyveket, amik vidéken/kisvárosban játszódnak (ezekért valamilyen megmagyarázghatatlan módon élek-halok), illetve még azokat, amik a kedvenc országaimban (pl. skandináv országok, Finnország, Oroszország, Csehország, Lengyelország) játszódnak. Jaj, a nagy kedvencemet majdnem kihagytam: amiben bármilyen formában szerepet kap a gasztronómia, az jöhet! Hirtelen ennyi jutott eszembe, de biztos van még...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is nagy kedvenceim a komolyabb témájú drámák, és az Átmeneti üresedés nálam is jó ideje kívánságlistán van. :D Történelemmel én is így vagyok, bár akármennyire is szeretek egyes korszakokat, mint a Tudorokét, ez a műfaj még nagyon a komfortzónám határán van, így sokkal ritkábban veszem kézbe sajnos. Mint reménytelen romantikus, számomra is jöhetnek a szép szerelmi történetek, bár soha nem a nyálas fajtából. Egy ideje viszont rájöttem, a legjobban úgy szeretem a romantikus sztorikat, ha a főcselekményben van még másért is izgulni. (Így a New Adult kategóriában lévő könyvek sorra csalódást okoztak.)
      Oroszország hangulatát a Vámpírakadémia sorozatban imádtam, sajnos a többiről viszont még nem olvastam.
      Gasztro könyvek... nagyon szeretem az ételek leírásait, de hátrány, hogy mindig megéhezek tőle. xD

      Törlés
  2. Nagyon jó lista! :) Az Agatha Christie-korszakomat én épp most élem, amint befejeztem egy regényét, rögtön kezdem is a következőt :)
    Mindent imádok, ami utazás, viszont sajnos nem sok jó könyvvel találkoztam a témában :/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi. :) AC-t csak szeretni lehet, remélem, hamarosan nálam is beköszönt újra a korszaka, mert még bőven van mit olvasni. Érdekesség, két filmadaptációt viszont pont a napokban láttam tőle. :D
      Bár nem tudom milyen könyveket szeretsz, de utazós regényekből ezeket én nagyon szerettem, szóval csak ajánlani tudom, ha még nem olvastad: A soha határa (J. A. Redmerski), Csak egy nap (Gayle Forman), Papírvárosok (John Green), A hobbit (Tolkien). Valamint iszonyat jó párizsi leírások vannak Stephanie Perkins könyvében, az Anna és a francia csókban.

      Törlés