2015. január 17.

Alexandra Bracken: Sötét elmék

Az Éhezők viadala óta sok disztópiás történetet elolvashattunk már, ezért egyre nehezebb eredeti történetekbe belebotlani a könyvpiacon. Pedig ott vannak, csak a rengeteg gyilkolászos; győzzük le a diktatórikus hatalmat sztori – ami még mindig izgalmas lehet, mégha klisés - mellett elvesznek az olyan különlegességek, mint a Sötét elmék.  

A történetről: Amikor Ruby a tízedik születésnapján felébredt, valami megváltozott. Olyan nyugtalanító dolog történt, hogy a szülei bezárják Rubyt a garázsba és a rendőrséget hívják. Olyasmi történt, aminek következményeként Thurmondba, a kormány brutális „rehabilitációs táborába" küldik. Túlélte a titokzatos betegséget, amelybe az amerikai gyerekek többsége belehalt, de mellékhatásként nála és másoknál is valami sokkal rosszabb tulajdonság fejlődött ki: félelmetes képesség, amelyet képtelenek uralni. A tizenhat éves Ruby most a veszélyesek egyike. Amikor az igazság kiderül, Ruby kis híján életét veszti Thurmondban. De sikerül elmenekülnie. Szökésben van és kétségbeesetten igyekszik eljutni a hozzá hasonló gyerekek egyetlen biztonságos menedékébe, az East River-hez. Csatlakozik a táborokból szökött gyerekek csoportjához. Bátor vezetőjük, Liam, nagyon odavan érte. Ám Ruby bármennyire is vonzódik hozzá, nem kockáztathatja, hogy közel kerüljön hozzá. Azok után, ami a szüleivel történt, semmiképpen. Amikor elérik az East Rivert, kiderül, hogy semmi sem olyan, amilyennek látszik, legkevésbé a titokzatos vezető. Ám más erők is működésbe léptek; olyan emberek, akik semmitől sem riadnak vissza, hogy Rubyt felhasználják a kormány elleni küzdelmükhöz. Ruby borzasztó választás elé kerül, amely könnyen azt jelentheti, hogy fel kell adnia egyetlen esélyét, hogy élni érdemes élete lehessen.



Disztópia? Fantasy? Kicsit mindegyik ez a regény, ami mellett Miss Brackennek sikerült egy olyan disztópikus világot kialakítania, ami akár ma is játszódhatna. Bizony, ez a könyv nem a távoli jövőben játszódik, több világháború és globális felmelegedés után, hanem holnap, mikor még a nyolcvanas évek rock bandái is szólnak a rádióban. Emellett a kis érdekességhez képest nagy kontrasztban van a cselekmény mozgatórugója, a tizenéves gyerekekre végzetes halálos betegség, és a túlélő tinik misztikus képességének kialakulása. A történet világa ebből a szempontból nagyon tetszett, és nagyon remélem, hogy a folytatásban még többet kapunk a gyerekek képességeiből, mert ha valamit hiányoltam, akkor az a világfelépítés még részletesebb kidolgozása. A vörösekről például semmit sem tudtunk meg, míg Ruby, a főhősnő narancsvörös képességén kívül nagyon kevésszer láttuk a többi kék és sárga gyerek tehetségét fitogtatni. A zöldeket meg pláne. Ettől függetlenül rengeteg lehetőséget látok a folytatásban arra, hogy még jobban kibontakozzon a  világ, ha az írónő is úgy akarja. Még az is elképzelhető, hogy direkt hagyta meg a következő részekre a kifejlődött képességek még tüzetesebb bemutatását… 

A karakterek egytől egyig színesek voltak, különféle egyéniségek, akiket vagy utálni, vagy szeretni lehet. Közömbösnek maradni? Egyáltalán nem. A főszereplőt, Rubyt speciel ki nem állhattam. Ez főleg annak köszönhető, hogy hosszú ideig a tipikus, "bocsánat, hogy élek tini" karaktert testesíti meg, és ezért minden tízedik oldalon elmondja, micsoda szörnyeteg. Rendben, ott van a képessége, amivel tényleg a leggonoszabb dolgokat lehet művelni, ha az illető akarja, de ha ő csinált is valamit korábban, akkor sem szánt szándékkal.  Pozitívum, hogy a könyv végére hatalmas jellemfejlődésen fog keresztül menni, emellett pedig még meglepetést sem lesz rest okozni. Például egy szép, keserédes függővéget. 


Fanart (Liam & Ruby)

A többiek karakterét viszont nagyon megszerettem. Liam, Dagi és Zu hármasa, akik felkarolták Rubyt, mind szerethető egyéniségek, akik tragikus múltjuk ellenére is erősek maradtak, és példamutató módon helyezik barátságukat minden fölé. Liam karakterének köszönhetően pedig egy lightos, de annál érzelmesebb romantikus szál is bejött a cselekménybe, ami a szereplők kilátástalan helyzetének ellenére is pont elég volt, hogy néha megmelengesse a lelkemet egy-egy pillanatban. Clancy Grayről ezt már egyáltalán nem lehet elmondani, viszont ennek dacára is nagyon bírtam a karakterét. Spoiler! (Jelöld ki, ha érdekel.) Soha nem lehetett tudni, hogy mikor érdemes megbízni benne, mert egyik pillanatban jófej volt, a másikban pedig hátba szúrt. Nagy manipulátor volt, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit hoz a karaktere a következő részben. 


Összességében egy roppant eseménydús történetet kaptunk, melyben a kormány kegyetlen táborai és a menekülés keltette izgalom rengeteg akciót és adrenalint vitt a cselekménybe. Érzéseim szerint a „Black Bettyvel való kocsikázás” mintha egy kis klasszikus road trip feelinget is kölcsönzött volna a könyvnek, ami szintén tetszett. A karakterdrámák elég jól voltak mélyítve és biztos vagyok benne, hogy a folytatásban még jobban ki fog bontakozni a világ, amit az írónő megálmodott. Mert van benne még potenciál, az annyi szent. 


Amit nagyon szerettem benne: A disztópikus világot és a karakterdrámát. 


Ami kívánnivalót hagy maga után: A képességek kevésbé részletes kivitelezése. 


Kedvenc karakter: Liam, Dagi, Zu


Borító: 5/5


Pontozás: 5/4
A könyvért köszönet a Maxim Könyvkiadónak! 
______________________________________________________________

Nyereményjáték eredményhirdetés!

Vége lett a blog harmadik nyereményjátékának, a győztest pedig a rafflecopter doboz kijelzőjén olvashatjátok.  

A találós kérdésre a helyes válasz a B, mert a Misfits sorozat karakterein kívül mindegyik szuperhős csapat tagjai a képességeikkel születtek. 

Mivel úgy esett, hogy két példányom lett a Sötét elméikből, ezért úgy döntöttem, hogy egy nyereményjáték keretein belül valaki megnyerheti az egyiket. Ehhez nem kell mást tenned, mint kitöltened a Rafflecopter dobozt, pontosan annyi opciót, amennyit szeretnél. Tehát nem kötelező mindegyik. [Persze minél többet töltesz ki, annál több az esélyed.:)]

a Rafflecopter giveaway

A) X-men                                   B) Misfits/Kívülállók
C) Heroes/Hősök                   D) A hihetetlen család


Share:

24 megjegyzés:

  1. Nagyon kíváncsi vagyok erre a könyvre, köszi a nyereményjátékot! :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó bejegyzés, kíváncsi lettem.

    VálaszTörlés
  3. A kritikádat végig olvasva én is kíváncsi vagyok a könyvre, köszi a játékot:)

    VálaszTörlés
  4. Már régóta szemezek a könyvvel, de még nem volt lehetőségem megszerezni. Talán majd most :)

    VálaszTörlés
  5. Hello! Igaz a nyeremény játékért kattintottam először a blogodra de a kritikát elolvasva kedvet kaptam a könyvhöz :)

    VálaszTörlés
  6. Szia! Nagyon tetszik az értékelésed, és már a Blogturnéja alatt felfigyeltem a könyvre, de halogattam a beszerzését, de most a Te értékelésed megerősített abban, hogy kell nekem ez a könyv!!!

    VálaszTörlés
  7. Most már én is kíváncsi vagyok a könyvre, köszi a játékot:)

    VálaszTörlés
  8. Annyira szuper a borítója, nagyon tetszik! :)

    VálaszTörlés
  9. a nyereményjátékhoz hogy utólag sikerült bekövetni bloglovin-on :D

    VálaszTörlés
  10. Nagyon kíváncsi lettem a könyvre :) Köszi a nyereményjátékot! :)

    VálaszTörlés
  11. Régóta szemezek a könyvvel, bár eddig nem sokat tudtam róla. Köszi az értékelést. :)

    VálaszTörlés
  12. Hú, felkeltetted az érdeklődésem :D

    VálaszTörlés
  13. Nagyon el szeretném már olvasni ezt a könyvet, remélem szerencsés leszek és nem kell megvenni magamnak:$

    VálaszTörlés
  14. Még nem olvastam ezt a könyvet, de felkeltetted az érdeklődésemet, mindenképpen el fogom olvasni :)

    VálaszTörlés
  15. Szia! Először is köszi szépen a nyereményjátékot. Nem is hallottam még erről a könyvről és a kritikád alapján nagyon megtetszett, felkeltette az érdeklődésemet. Mindenképpen el szeretném olvasni a közeljövőben ezt a könyvet. Egyébként így a nyereményjáték által rátalálhattam erre a blogra is, ami fantasztikus. Csak így tovább! :)
    D.Cintia

    VálaszTörlés
  16. Nagyon kíváncsi vagyok erre a könyvre, köszi a nyereményjátékot! :)

    VálaszTörlés
  17. Eddig nem hallottam a könyvről, de most felkeltetted az érdeklődésemet, szeretném elolvasni. :) Köszi a kritikát és a játékot! :)

    VálaszTörlés
  18. Szia! Köszi az értékelést és a játékot! További jó blogolást kívánok! :)

    VálaszTörlés
  19. Kíváncsivá tettél, érdekes lehet a könyv :)
    Köszönöm a lehetőséget :)

    VálaszTörlés
  20. Már régóta szemezek a könyvvel, köszi a lehetőséget. :)

    VálaszTörlés
  21. Már rég elakartam olvasni :) Köszi a játékot :D

    VálaszTörlés
  22. Wow ez nagyon izgalmas könyv,mindenképp elfogom olvasni!:)

    VálaszTörlés
  23. Egy újabb érdekes könyv a Maximtól. Köszi szépen a játékot! :)

    VálaszTörlés