2014. július 24.

Shannon Hale: Austenland – Vakáció Mr. Darcyval

Végül a filmhez volt szerencsém előbb, de a könyv volt az, ami először felkeltette az érdeklődésemet a történet iránt. Tudniillik, az írónőnek köszönhetően már volt egy meglepően jó könyvélményem, A suttogó -  amit minden mesefeldolgozás kedvelőnek nagyon ajánlok :) –ennek köszönhetően pedig arra a bizonyos Mr. Darcyval való vakációra is kíváncsi lettem. A film – amiről azóta kritika is született - nem várt módon nagy kedvencemmé vált (és amit azóta még egyszer megnéztem és még mindig imádtam), ezért reméltem, hogy a könyv is ilyen hatással lesz rám. 

Kár volt aggódnom. 

A történetről: Jane fiatal New York-i nő, aki mintha képtelen volna rátalálni az igazira – talán azért, mert titokban megszállottan rajong Mr Darcyért, ahogyan Colin Firth játszotta a Büszkeség és balítélet BBC adaptációjában. Ám amikor egy jómódú rokona örökül hagy rá egy Austen-mániás nők számára kitalált, angliai vakációt, Jane ábrándjai arról, hogy megismerkedjen a tökéletes, régensség korabeli úriemberrel, hirtelen valóságosabbá válnak, mint azt valaha is képzelte volna. Vajon ez a hamis austeni világba tett utazás elég lesz-e ahhoz, hogy Jane mindörökre lerázza magáról megszállottságát? Vagy álmai esetleg valóra válnak, és megleli a maga Mr Darcy-ját?



Rendben, valószínűleg a filmnek is van benne egy kis része, hogy ennyire tetszett a könyv, de nem érdekel. Az igazság az, hogy rég volt a kezemben az Austenlandhez hasonló chick-lit műfajú regény – pedig mennyire szerettem anno Sophie Kinsella Boltkóros sorozatatát… - ami főleg annak köszönhető, hogy belefáradtam abba, hogy harmincas nők siránkozásairól olvassak a Nagy Ő keresése közben.

Karakter szempontjából Jane, a főhős nem okozott tehát meglepetést, viszont a regény cselekménye annál inkább. Először is végre beleláthattam Jane gondolaiba, érzelmeibe, amire a filmben nem volt lehetőség. Megérthettük jobban a miértjét Jane rajongásának Mr. Darcy iránt, miközben tanúi lehettünk annak, ahogy naponta váltogatta az álláspontját Austenlandes tartózkodása során, miszerint szeret ott lenni vagy sem. Más vélemények alapján ez sokakat idegesített, de engem nem. Oké, nem tudtam átérezni Mr. Darcy iránt érzett olthatatlan szerelmét, de én mégis úgy érzem, reális volt az a kettősség, ami benne lejátszódott, amikor Austen-korabeli ruhákba bújva Miss Erstwhile-t játszott. Hiszen nagyon el szerette volna hinni, hogy valamelyik ott lévő úriember személyében megtalálhatja a saját Mr. Darcyját, miközben tudta, hogy az egész színjáték. Bár pasi ügyekben elég szánalomra méltó volt – amire a fejezetek elején található humoros ex-pasi lista volt a bizonyíték, de a regény végén mégis azt fedeztem fel, hogy sokkal talpraesettebbé és önérvényesítővé vált, ami egy kis jellemfejlődésnek is betudható. 
A regény nagy pozitívuma, hogy sokkal többet kaptunk Mr. Nobley karakteréből. Bár a filmből már kiismerhettük, de itt még jobban sikerült, ráadásul ismerve most már a könyvet és a filmet is, rájöhettem, hogy kiválóan sikerült a filmvászonra adaptálni a karakterét JJ Field által. A többi mellékszereplő karaktere is szinte megegyezett a filmbeli alakítással – kivéve talán Andrew százados egyénisége volt más - ami megint azt bizonyítja, hogy a film egy jó könyvadaptáció volt. Nem is említve azt a tényt, hogy a film eseményei és a dialógusai sokszor a regényből lettek átvéve.
Két dologgal viszont nem voltam megelégedve. Az egyik az oldalszám – mégis ki az, aki manapság kétszáz oldalas könyvet ír? – a másik pedig a könyvstílusa. Szerintem egy E/1 jobban illett volna Jane történetéhez, valamint az írónő írásstílusán vagy inkább a fordításon (?) lenne mit csiszolni. De nem panaszkodom, mert a sztori így is egész végig fent tartotta az érdeklődést, annak ellenére, hogy tudtam mi fog történni. Érdekesség, hogy még így is okozott egy kis meglepést, mert a film befejezése és a regény vége között van egy hajszálnyi különbség. 

Összességében véve, bár a regénynek nincs különösebb mondanivalója, és kissé felszínes, de szerintem a műfajának tökéletesen megfelel. A kivételes alapötlet mellett ugyanis a könyv szellemes és humoros, fűszerezve egy izgalmas szerelmi szállal, tehát tökéletes nyári olvasmány ilyen melegben minden romantika rajongó számára. Na meg mindenki számára, aki szereti Austent és Mr. Darcyt. <3


Amit nagyon szerettem benne: Az alapötletet és azt a bizonyos fordulatot a könyv végén. 

Ami kívánnivalót hagy maga után: A stílus és az oldalszám. Hiszen sosem elég az Austenlandi kalandokból, nem igaz?

Kedvenc karakter: Mr. Nobley

Borító: 5/5

Pontozás: 5/4,5 

Bár ez nem volt benne a filmben, de... :D

Share:

5 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Imádtam a filmet, azt el kell olvasni a könyvet, egy bizonyos ponton, jól hangzik! Köszönjük, hogy az alábbi :)
    (Sajnálom, ha ez nem sok értelme van, én használt google translate!)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Feel free to write in english :) Yeah, you really should read the book if you loved the movie :)) The movie was a really good book adaptation :) Thanx for stopping by :D

      Törlés
    2. ah ok, haha, thanks! and no problem - love your blog :D

      Törlés
    3. I'm glad to hear that :)) Looking forward to ur opinion about this book, hope you'll like it :D

      Törlés