2014. október 12.

Megbuktam a könyves vizsgán...

Ez nem egy panaszkodós poszt. 
A legtöbb ember azt gondolná, hogy egy könyvszerető embernek tíz könyv elolvasása, egy év alatt nem okoz nehézséget... Hát én is ezt hittem. 

Amikor 2012-ben jelentkeztem a Könyvmoly Párbajra, a fő célom az volt, hogy olyan könyveket is elolvassak, amelyeket külső motiváció nélkül nem igazán vennék kézbe, mert például, kívül esnek a komfortzónámon. A végeredmény végül teljes mértékben sikeres lett, mert rengeteg fantasztikus regényt ismerhettem meg, amelyeket "normál esetben" nem olvasnék el - csak pár példa; Dorian Gray arcképe, Momo, Egy gésa emlékiratai, Éjszakai cirkusz, Jane Eyre... - ráadásul a Párbajnak köszönhetően indítottam el a blogot tavaly nyáron, aminek a mai napig nagyon örülök. Bár a blogindításra eredetileg voltak más okaim is, de a Könyvmoly Párbajra írandó értékelések adták meg a kezdő lökést a blog tényleges elindítására. Ráadásul újdonsült blogomra is több pozitív visszajelzést is kaptam, ezért eldöntöttem, hogy mindenképp jelentkezek a 2013-as Könyvmoly Párbajra is, megint olyan könyvekkel, amelyeket nehezebben veszek kézbe ilyen-olyan okok miatt. 

Haha. Ahogy azt a kicsik gondolják. Nem kalkuláltam bele azt, hogy a gimi végének közeledésének köszönhetően egyre többször fogok küszködni krónikus időhiánnyal, folyamatos fáradtsággal... ezért ezerszer meggondolom, mit olvasok, mit nézek a maradék szabadidőmben. A végeredmény meg az lett, hogy a választott tíz könyvemből sikeresen elolvastam...egyet! És tudjátok mi a legrosszabb? Mindegyik könyv érdekel engem valamilyen szinten, tehát nem csak ráböktem mindegyikre random módon.

2013-as Könyvmoly Párbajos könyveim
Átmeneti üresedés: Rowling írta, így mindenképp érdekel. Talán csak a sok csalódott kritika az, ami visszatart engem. Meg a tény, hogy ez nem a Harry Potter. 

Outlander 2 - Szitakötő borostyánban: Nagyon szerettem az első részt, ezért természetesen érdekel a folytatás. Negatívum, ez még hosszabb, mint az előző.

A Jane Eyre eset: Mivel a Jane Eyre egyik kedvenc könyvemmé vált, így kíváncsivá tett az ezzel a címmel rendelkező regény is. Viszont semmit sem tudok az íróról, se a regény műfajáról...

Híd Terabithia földjére: Bár korábban eldöntöttem, hogy nem akarom elolvasni a könyvet (se megnézni a filmet), ismerve a nem "gyerek biztos" befejezést, de egy ideje mégis elkezdett érdekelni morbid módon. Na meg kiderült, hogy a filmben a kis Josh Hutcherson játszik. 

Csodák kora: Poszt-apokaliptikus, tehát mindenképp érdekel műfaj alapján. Viszont azt mondják, hogy iszonyat megrendítő...

Gyilkos kegyelem: Az egyetlen, amit sikerült elolvasni. Egyáltalán nem bántam meg.

Egyszerű igazság: Bár az írónőtől még nem olvastam az általa választott témái miatt, de itt amishokról is van szó, akiknek az életmódja  - nem kipróbálási szempontból - de érdekel.

Iced - Megnyílik a jég: Bár nagyon kíváncsi vagyok Dani karakterére, de mivel nem olvastam el még az utolsó két részét a Tündérkrónikáknak, ezért ez még a sorára vár.

The Immortal Rules: Fantasy és disztópia? A Vaskirály írónője? Mindenképp várólistás. Még azt sem mondhatom, hogy nem olvasok már angolul, mégis...

Pushing the limits: Nagyon jó kritikák érték a könyvet, ezért természetesen várólistán landolt. Pont nekikezdtem volna, dacára annak, hogy éppen elegem volt a túl romantikus regényekből, amikor meghalt a Kindlim. 

Kifogások, kifogások. A fő okra viszont most döbbentem rá. Nyilván összefügg azzal, hogy nagyon megválogatom azokat a könyveket, amiket olvasok, de az a tény, hogy nincs időm mindenre, ezért csak azt veszem elő, amihez kedvem van, tudat alatt gátat vetett ki azokra a könyvekre, amelyekre a "kötelező" címke került. Persze egyik Párbajra választott könyv sem szó szerinti kötelező olvasmány, de mégis, az a tudat, hogy nekem ezt el kell olvassam egy általam választott kihívásra, teljesen lelohasztotta az olvasási kedvemet irányukba.  Így tologattam és tologattam őket, addig, amíg le nem járt a határidő. Ezen a kötelező ellenes dolgon meg sem lepődök már, mert minden olyan regénynél ezt érzem mostanában, hogyha a ráaggasztom ezt a "most ezt kell elolvassam" címkét. Mint például a Molyon található kihívásoknál (amelyekre most már nem is jelentkezem, maximum utólag, pedig régen mekkora plecsni gyűjtő voltam...). De még a "Jön a film, ezért olvassuk el a könyvet gyorsan előtte" betervezett olvasás is nehézkesebben megy. Ez van. Kicsit olyan mint az olvasási válság, de legalább nálam ez csak a kötelezően feladott olvasásimra vonatkozik. Ezért, bár nem szívesen, de mindenképp arra fogok koncentrálni, hogy csak olyan könyveket tegyek fel a következő Könyvmoly Párbaj listára, amiket itt és most azonnal elolvasnék. Ettől tehát sokkal könnyebb lesz a megmérettetés, bár kitudja? Lehet, hogy mire odajutok, hogy elolvassam, addigra már máshoz lesz kedvem. 
Na jó, legyünk inkább optimisták.
Biztos, hogy lesz hozzájuk kedvem. :) 

Ti tudtátok teljesíteni a Párbajra választott könyvek listáját? Ha nem, miért nem?
Ti hogy álltok az általatok feladott kötelezőkhöz? 

Share:

4 megjegyzés:

  1. Örülök ennek a posztnak. Egyrészt mert nem sok ember ír "értékelést" magáról a Párbajról vagy a teljesítményéről a Párbajon. Másrészt mert valószínűleg pontosan ugyanez volt az oka nálam is, hogy szervező létem ellenére mindössze öt könyvet sikerült elolvasnom a 11-ből, és ezek közül egyről bejegyzést sem írtam. Annak ellenére, hogy mind olyan könyv, amit szerettem volna elolvasni, valahogy nem vitt rá a lélek. Úgy éreztem, saját magamat gátolom az olvasásban azzal, hogy ha máshoz lett volna kedvem, azt mondtam: nem, nekem most párbajkönyvet kell olvasnom. Így végül nem olvastam semmit. Az elmúlt néhány hónapban például siralmas teljesítményt nyújtottam, összesen nyár óta egyetlen könyvet sikerült elolvasnom, pontosan ezért.
    A következő Párbajra az a tervem, hogy megpróbálok változtatni a hozzáállásomon: ha mást akarok olvasni, ami nem párbajkönyv, akkor mást fogok olvasni, és nem görcsölök rá ennyire a teljesítésre. Így talán adok egy esélyt annak, hogy minden könyv a megfelelő időben találjon meg. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy nem vagyok ezzel a dologgal egyedül. :) Valószínűleg ez a kulcs, hogy nem szabad rágörcsölni, hiszen ez még az általunk legkedveltebb tevékenységet is kellemetlenné teheti. Ezzel a hozzáállással pedig kívánom, hogy minél több könyvvel teljesítsd a következő Párbajt :))

      Törlés
  2. Nem konkrétan a Könyvmoly Párbajjal kapcsolódik össze (bár megjegyzem, így a poszt után kedvet kaptam hozzá..:-)) de az időhiányt abszolút meg tudom érteni, én is abban szenvedek, csak én a gimikezdés miatt...:-) Egyszerűen meg kell még találnom ennek az egésznek a ritmusát, mert konkrétan életem is alig van perpillanat a tanuláson kívül >< De majd remélem lassacskán beletanulok ebbe is...:D
    Egyébként én már nagyon régóta nem adok fel magamnak "kötelezőket" mert tudom, hogy úgyis egy plusz félbehagyott könyv lenne a vége. Inkább olyan olvasmányt választok, amihez éppen kedvem van, és úgy sokkal jobb lesz az élmény is. :-)
    Bár most kicsit beleestem ebbe a hibába, megtaláltam a könyvtárban az Árnyék és csontot, és csak azért kezdtem neki, mert mikor kívánságlistára tettem akkor annnyira kíváncsi voltam rá...Közben meg inkább valami romantikushoz lenne most kedvem.:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor mindenképp javaslom, hogy tégy egy próbát a Párbajjal és jelentkezz a következő fordulóra. :) És nyugodtan válassz olyan könyveket, amiket akár most is elolvasnál, mert tényleg igaz, hogyha nem "kötelezőként" fogod fel, akkor az olvasás élménye is jobb. :D Az Árnyék és csontnál pedig javasolt félre tenni a könyvet egy ideig, ameddig nem támad kedved újraolvasni, mert akármennyire is jó a könyv, ha nincs meg a hangulat, oda az élmény is. Tapasztalatból tudom... A gimihez pedig sok sikert! :)

      Törlés