2013. augusztus 23.

Csontváros: A filmkritika

A film. A film, amire a sorozat rajongói a könyv filmre adaptálásának bejelentése óta várnak. A film, aminek a főszereplőit alakító színészeiben sokan kételkedtek. Mégis, az első előzetest látva mindez elfelejtődött, hiszen nem jobb egy jó filmet megnézni kevésbé szimpatikus színészekkel, mint sem egy rossz filmet látni a tökéletesen elképzelt karakterekkel? Én legalábbis remélem, hogy más is így gondolja, mert szerintem lehetetlenség elvárni a rendezőktől, hogy több millió rajongó kedvére tegyen egy jól kiválasztott színésszel… a lényeg úgyis az lesz, hogy vajon a színész el tudja adni az adott karaktert. Na, de ez mindjárt kiderül.



A 2013-as év egyik legvártabb filmje volt számomra a Csontváros, és több hónapnyi türelmetlen várakozás után végre valahára megnéztem.


Uhm. Szóval. Tegnap este, amikor kijöttünk a moziból… na, igen. Eredetileg úgy terveztem, hogyha a film nem tetszett, akkor most lesz lehetőségem lehordani a sárga földig, vagy ha éppenséggel tetszett, akkor nyilvánvalóan Oscarra jelölni meg ilyesmi. Vagy legalábbis terveztem egy értelmes értékelést írni róla. Ez úgy tűnik, most nem fog sikerülni, ezért következzék rendhagyó filmkritikám a Csontvárosról.



Történet: 90%-ban követte a könyv cselekményét, aminek nagyon örültem, egyetlen dolog, amit hiányoltam, az Simon patkánnyá változása és Church megjelenése.

Színészek: Nem volt még egy könyvadaptáció, ahol ennyire jól eltalálták a karaktereket, szerintem. Jace (Jamie Campbell Bower), Clary (Lily Collins), Jocelyn (Lena Headey), Simon (Robert Sheenan), Valentine (Jonathan Rhys Meyers), Luke (Aidan Turner) és még sorolhatnám. Mindegyikőjüket jó színészek játszották, akik teljes mértékben el tudták adni a könyvbéli karaktereket.
A fő karakterek/színészek

Idézetek: Több helyen észleltem, hogy szószerinti (!) idézetek voltak a könyvből, aminek örültem, hiszen a könyvhűség az mindig is fontos lesz.

Humor: A könyvsorozat egyik legnagyobb pozitívuma, hogy ahhoz képest, hogy fantasy, van benne humor. Úgy látszik, a rendezők tudnak valamit, mert a filmben is rengeteg vicces Simon és Jace beszólás volt. Szerintem tíz percenként felnevettünk a mozi teremben.

Magnus: Olyan cuki volt, kár hogy kevés szerepe volt. (Igen, tényleg kellett Magnusnak egy külön bekezdés.)

Magnus (Godfrey Gao)
Akció: A 130 perces filmből egyet sem untam. Ilyen filmet is rég láttam.

Romantika: Kellőképpen adagolt, nem volt túl cukros, túl nyálas, ergo, ha egy pasi is elég merész, hogy beüljön a filmre, akkor biztosan nem fogja megbánni…

Jace és Clary
Vizuális effektek: A fantasy filmeknek általában a vizuális effekt a rizikó faktor. Nem tudom, hogyan sikerült, de itt tökéletes volt. Nem volt túl sok vagy túl kevés, egyszerűen csak elhittük, hogy a számítógépes technika által rajzolt jelenetek is a film részei voltak.

Zene: Nagyon jó választások voltak. Az adott jelenethez mindig passzolt és ez a lényeg, nem igaz?

Bach árnyvadászként: Rendezői ötlet volt, mindenestre érdekes elgondolás volt.

Ez a következő Twilight Saga: Először is, teljesen más történet sztori, teljesen más karakterekkel. Másodszor, A Végzet ereklyéi sorozat ezerszer jobb bármilyen tini-vámpír románcnál. És most nem viccelek.

Helyes pasik: Jace, Simon, Magnus, Valentine, Alec… lehet válogatni. :)
Jace  alkotója, Jamie Campbell Bower nagyon jól testesítette meg az arrogáns, de vicces és szexi árnyvadászt

Felirat: Örülök, hogy a filmforgalmazók végül úgy döntöttek, így legalább még a brit akcentust is hallhattuk a gagyi magyar szinkron helyett.

Hibák: Huh. Ha nagyon akarunk keresni, akkor van egy logikai bukta, amit nem nagyon értek. A film végén, amikor Claryék beszorulnak a teremben, Clary megfagyasztja a démonokat. Majd okosan átbújik a fagyott démonok alatt a csipet csapat és felkészülnek a harcra velük, ahelyett, hogy akkor nyírták ki volna ki őket, amíg le voltak fagyva…

Könyv vs. film: Számomra tökéletes könyvadaptáció volt, mégha a könyvet nem is übereli.


Kiknek ajánlom? Mindenki, aki szereti az akciófilmeket, a fantasy történeteket és a humort. Valamint minden árnyvadász rajongónak kortól, nemtől független.



Pontozás: 10/9 - Korábban eszembe se jutott, hogy ennyire fog tetszeni, de tényleg kellemes csalódás volt. Valamint az egyik legnagyobb sikerként azt könyvelem el, hogy Flox, aki korábban nem olvasta el a könyveket és nem is nagyon akarta, most már biztosan elfogja. Mert ennyire tetszett neki. :)




Share:

12 megjegyzés:

  1. Egy kommentbe nem fért bele.

    1.

    Szia!
    Lenne egy-két (sok) észrevételem a kritikáddal kapcsolatban. Ne vedd szőrszálhasogatásnak, és nem akarlak megsérteni vele.
    Haladok sorban:
    90% egy kicsit erős. Adnék neki annyit... amennyi jár a nevek és néhány helyszín átemeléséért.
    A színészi játék: Nyomokban felfedezhető volt a filmben. Ha nagyon figyeltél... És a színészek közül (arcra, testalkatra) Clary-t, Jace-t és talán Simon-t úgy-ahogy eltalálták. A karakterek megformálását inkább felejtsük is el.
    Szószerinti idézetek. Csodáltam, hogy egyáltalán voltak benne. Ez a minimum egy adaptációnál.
    Humor: tényleg volt benne egy-két jó poén. És én 5 percenként nevettem, mert ezen egyszerűen már sírni sem érdemes.
    Vizuális effektek. Nem akarlak elszomorítani, de ezt csapnivalónak hívják, bár tény, hogy így összhangban van a filmmel. A farkasok valószínűleg a twilightból ugorhattak át statisztálni.
    Bach: Ez az egyetlen pozitívuma a filmnek, elismerem, ez tetszett.
    Ez a következő Twilight Saga: Nem, ez nem az. Abban az esetben szar könyvből csináltak szar filmet, ebben pedig jó könyvből szar filmet.
    Hibák: Én is csak egyet találtam: Clare hagyta, hogy ilyen ocsmányságot forgassanak le a könyve címével.
    Könyv vs. film: mindent elmondtam. Adaptációnak is erős húzás volt nevezni, nemhogy tökéletesnek.
    1/10

    Megjegyzések:
    (SPOILEREK (Aki esetleg ezek után is hajlandó lenne megnézni ezt a... dolgot))
    Simon nem változik patkánnyá (ahogyan írtad), ehelyett megharapják a vámpírok (igen, ezt biztosan a Csontváros című könyvből vették át).
    A történetszálak össze-vissza vannak bolygatva, és csak nyomokban emlékeztetnek a könyvre.
    Clary jeleket rajzol a film elején. 200-szor ugyanazt az egyet.
    A klubban visít, mint egy hülye.
    A végső összecsapás az Intézetben zajlik (mert ott a farkasok nem változhatnak át, és spórolhatnak az amúgy is bűnrossz számítógép animációkkal)
    Valentine egy 30-as pénzbehajtó személyi edző.
    Vámpírpisztoly. -.-"
    Lángszóró. -.-"

    VálaszTörlés
  2. Egy kommentbe nem fért bele.

    2.

    Elspoilerezik, hogy Clary és Jace igazából nem testvérek (3. könyv, jól emlékszem?).
    Jön a kedvencem: Abaddon. Azt már nagyon vártam, még ezek után a borzalmak után is. Ehelyett kaptam egy csúnyán néző Dorotheát (Elfelejtettem, ő is hasonlított arra, ahogyan elképzeltem a karaktert. Vedd a felső 3 közé negyediknek), tehát egy csúnyán néző Dorotheát, akinek van egy gusztustalan csápja, ami a nyakából nő ki, és röhögve kisétál a napfényre. Természetesen nem Simon öli meg, hanem egyszerűen leszúrják.
    Alec öl.
    Falánk démon. -.-" Arra sem adtak túl sokat a készítők, de hogy egy félig kutya fejű... izé lenne?
    Hodge árulása a végén, és az átok feloldása. Nem. Úgy. Történt.
    Isabelle és Simon kapcsolata kb teljesen el lett hanyagolva.
    Hugin kapott megközelítőleg 20 másodpercnyi szerepet, és (milyen meglepő) ez a 20 másodperc nem Clary megtámadása volt, hanem a szerelmesek stírölése.
    Ehhez képest Church kihagyása nem volt olyan nagy bűn.
    A vámpírmotorokat eladták fémhulladéknak még forgatás előtt.
    A jelek szerint a forgatókönyvírót is valahol köztük kell keresnünk.

    Hirtelen csak ennyi jutott eszembe. A legjobban tényleg az fáj, hogy Clare hagyta, hogy ez az összeollózott mocsok mozivászonra kerüljön. Sajnálom, mert nem vet jó fényt a nevére, pedig láttunk már jó könyvadaptációkat, amik változtattak ugyan itt-ott az alaptörténeten, de megmaradt a történet varázsa. (A Hobbit, Harry Potter, A Gyűrűk Ura)
    (Ezek után félve várom a Metro 2033-at, mert az általam legutóbb olvasott pletykák szerint a forgatókönyvíró-producer páros közül az egyik dolgozott a Narnián. Ami nem jó.)

    Nos, ennyi lenne az én kritikám (vagy a tiéd kiegészítése) a filmről.

    Ezek után nem tudom, mennyire nézel rám jó szemmel (amit leírtam a filmmel kapcsolatban - lássuk be - objektívebb, mint a kritikád), de mégis szeretnék neked egy tanácsot adni.
    Ne az alapján ítélj meg egy filmet, hogy előzőleg milyen hatások értek vele kapcsolatban, (gondolok itt magára a könyvre, vagy a várakozással töltött napokra), hanem próbáld meg egy kicsit általánosabban megítélni. Ezzel nem azt akartam mondani, hogy ha rossz egy film, azt ne élvezd. Nekem is van olyan rossz film, ami valamiért mégis tetszik.
    "Blogot is ezért nyitottam, hogy gyakoroljam az írást, miután rájöttem, hogy szeretek könyveket értékelni..." Ezért is mertem ezután a sok csúnya dolog után tanácsot adni. Ahogy leírtad, gyakorlod vele az írást, én pedig szeretnék ebben segíteni.
    Visszakanyarodva a tanácsomra, azt akartam vele mondani, hogy ha megírsz egy kritikát, és azt nyilvánosság elé viszed, az legyen pontos, és ne a saját élményeidet és tetszésedet-nemtetszésedet helyezd előtérbe, hanem próbáld meg a filmet az igazi értékei (vagy ez esetben azok hiánya) alapján bemutatni. (Lehetőleg kevés spoilerrel, mert nem jó, ha előre lelövik a poénokat.)

    Szerintem ennyivel már le is zárhatom a kis irományomat.
    Sok szerencsét és jó írogatást a továbbiakban! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. (Igen, végül a Kehely is Clary-éknél marad, Valentine nem tudta elvinni. Csak beugrott utólag)

      Törlés
    2. Köszönöm a véleményt, és az építő kritikát (hiszen az is kell). A véleményemet még mindig fent tartom,azt, hogy nekem nagyon tetszett a film, bár elismerem, hogy a kritikám kissé vagy nagyon szubjektív lett. Az lehetséges, hogy a 90% eltúloztam, de már jeleztem másik filmkritikában, hogy számomra nem attól lesz egy film jó könyvadaptáció, ha a cselekményt 100%-ban követi. Elfogadok változtatásokat azért, hogy jó filmet kapjunk, és azért, hogy az esetleges könyvbeli unalmas részeket izgalmasabbá tegyék pár új jelenettel. A színészek játékával szerintem semmi baj nem volt, ha volt is, én nem vettem észre meg amúgy is, kivagyok én, hogy azt bíráljam laikusként? A vizuális effektekkel kapcsolatban pedig nem értelek. Láttam már olyan filmet, ahol ennél sokkal rosszabb látványvilággal "kedveskedtek" csak egy példa, HP 7/2. Nincs bajom azokkal, akiknek nem tetszett a film, de szerintem az 10/1 pont kissé erős. A filmről alkotott véleményem miatt pedig ne hogy azt hidd, hogy én olyan vagyok, akinek minden tetszik. Hamarosan írok majd egy kritikát a Lenyűgöző teremtményekről, az már kevésbé lesz pozitív. Vagy semennyire.

      Törlés
    3. Ja és zárójelben megjegyezném, ahogy olvastam, a legjobban azt nehezményezted, hogy mennyi minden maradt ki a könyv cselekményéből a filmben. Én azt javaslom, hogy próbálj meg egy kicsit elvonatkoztatni a könyvtől. Hiszen sok rajongó elfelejti, hogy a könyv és film NEM ugyanaz. A könyv csak a film alapjául szolgál, és attól kezdve, hogy eladják a könyv jogait a forgatókönyv írók kezében van a döntés, mit hogyan csinálnak. És ha ekkor sem tetszik a film, akkor oké, mert tudjuk, ízlések és pofonok...

      Törlés
    4. "A filmről alkotott véleményem miatt pedig ne hogy azt hidd, hogy én olyan vagyok, akinek minden tetszik"
      Nyugi, nem hiszem. Egy írás alapján senkit sem fogok meg/elítélni.

      "Én azt javaslom, hogy próbálj meg egy kicsit elvonatkoztatni a könyvtől."
      Jogos. Bár nekem még mindig van egy határ, amit nem jó, ha egy adaptáció átlép. Nálam ez már nem fért bele a "kicsit"-be.
      De ahogy írtad, ízlések és pofonok :)

      Törlés
    5. Végre valaki rendesen összeszedte ezeket a dolgokat! Én először a filmet láttam, laptopon, itthon egyedól csak úgy, jó volt annyira, hogy nem rég neki fogjak a sorozatnak, ma hajnalban el is értem az 5. könyv végéig. De így visszatekintve is, főleg, hogy még egyszer megnéztem a filmet, szörnyű mennyire nem ad át sok mindent és valamit rosszul. Az egész szimbólumvilág közepébe egy rúnát tesz, amiről szó nincs a könyvben és ezzel számomra beszűkíti az egészet. A színészekkel sok bajom nincs, de az, ahogy összekuszálják a dolgokat a filmben.. Mivel a könyvben Clary karaktere gyakorlatilag használhatatlan az árnyvadászok számára - azon kívül, hogy hozzá tud férni a kehelyhez sokra nem mennek vele - valami kellett, ami különlegesebben tünteti fel, erre csinálták szerintem azt a démonokat megfagyasztó részt.. Összességében örülök végre olyat olvasni, amivel egyet is tudok érteni, mert ilyen szempontból nekem nagy csalódás a film a könyvhöz képest, de sok minden volt ami már akkor sem tetszett, amikor nem olvastam még a könyvet.
      Andi

      Törlés
  3. Nekem is nagyon tetszett imádom *-* és a színészek is tökéletesek voltak :D

    VálaszTörlés
  4. Őszintén szólva, én csak Magnus miatt néztem meg a filmet, mert szerintem ő volt az egyetlen, akit nagyon jól megtaláltak a szerepre. Jace és Simon teljes kurdarc... egyiket se szerettem más filmekben sem, azt meg egyenesen el se tudom képzelni, hogy Simonnál, hogy fog így előjönni, a "hűű de vámpír vagyok" jellem, mert egyszerűen nincs olyan kisugárzása. Jace meg... ehhh az egyik legjobb pasinak képzeltem a könyv alapján (persze szigorúan Magnus után), erre adják őt... hát köszi... a többi szereplő so-so, nekem ők hárman voltak a kérdéses pontok... ettől függetlenül, bár fanyalogva álltam neki a filmnek, de megnéztem vagy 2x is, mert azt el kell ismernem, hogy maga a film nem lett rossz, csak ez ront rajta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. azt szerintem fontos észben tartani, hogy egy könyvadaptáció castingje nem minden rajongónak kedvezhet. Korábban nekem sem jött be a Jacet alakító Jamie, de most már csak így tudom elképzelni. Ugyanígy Lily Collins. Először nem hittem el, hogy nem tudtak egy valódi vörös hajú színésznőt választani... de most már rendben van a karaktere. (bár a szemöldökét még mindig megcsinálhatnák végre) Ellenben Simont eltalálták szerintem, nekem kedvenc karakterem volt a filmben és a könyvben is.xD

      Törlés