Rengeteg disztópiás könyv létezik manapság. A legtöbb ilyen regényben a társadalom
vagyoni különbségek alapján oszlik el, máshol a tulajdonságok dominálnak,
megint máshol gyerekek gyilkolják egymást és minden harmadik disztópiás regény
poszt apokaliptikus vonásokkal van fűszerezve, ahol a világ a megsemmisülés szélén
állt, de mégis kaptak egy utolsó esélyt a tovább élésre. Ha ezt életnek lehet
nevezni… mert egy közös van az ilyen műfajú könyvekben. A RENDSZER. Nevezhetjük
kormánynak, elnöknek, királynak, de egyvalami nem fog változni. A diktatúra.
Mert a Rendszer sakkban tartja az országot, korlátozza a társadalmat,
megfélemlíti őket, valamint az erőszaktól sem riadnak vissza, vagy a
gyilkolástól, ami csak a „társadalom javára válik”, annak érdekében, hogy
semmilyen eszközzel ne tudjanak fellázadni.
Lauren Oliver – számomra – új trilógiájában az érzelmek
állnak középpontjában.
A betegség neve, amit a jövőbeli társadalom vezetői ki
akarnak irtani az Amor deliria nervosa. Ismerős a név? Nem? Pedig ma is köztünk
van. Nap mint nap, emberek fertőződnek meg, minden egyes másodpercben… ez pedig
a szerelem.
„Kilencvenöt nap, és védett leszek. Nem tudom, fájni fog-e a kúra. Túl akarok lenni rajta. Nehéz türelmesnek maradnom. Nehéz nem félni, amíg nem vagyok biztonságban, habár a delírium eddig még elkerült. Mégis aggódom. Állítólag a régi időkben az emberek megőrültek a szerelemtől. Ez a legelvetemültebb gyilkos a világon: akkor is végez az áldozattal, ha megérinti, és akkor is, ha nem.”
A történet úgy kezdődik, hogy Lena izgatottan, bár enyhe
félelemmel számol vissza a kúra kezdetéig.
Ahogy telik az idő, Lenának mégis észre kell vennie, hogy legjobb
barátnője, Hana már nem örül vele, hogy felnőttek, hogy hamarosan megkapják a
kezelést, majd később egy fiúnak a nevét, aki a párjuk lesz, és akivel az
életüket fogják leélni. Nem. Hana szórakozni szeretne, olyan zenét hallgatni,
ami tiltott és a szerelemről szól, és szabadságot minden mennyiségben. Lena furcsállja ezt, nem érti, hogy Hana hogy
kockáztathat ekkorát, egészen addig, amíg meg nem ismerkedik Alexszel. Beleszeret,
és onnantól kezdve megváltozik minden. Lena rájön, hogy ez egész eddigi
rendszer, a hely ahol éltek, és még az emlékei is az édesanyjáról csak
hazugságok. Hazugságok, mert a kezeléstől az embernek nem lesz jobb élete. Hanem
tökéletes élete lesz. Tökéletesen érzelemmentes. Ezért Lenának dönteni kell. A szívére
vagy az eszére hallgasson inkább?
Az amerikai borító |
A történet nagyon érdekesen indult, bepillanthattunk Lena
életébe, a világba ahol az emberek többsége tudatlanul élte a maga érzelem és
vágymentes mindennapjait. Izgalmas volt látni, hogy amennyire Lena ragaszkodik
a megszokott életéhez, addig Hana és még sokan mások kezdik átlátni a
helyzetet, mondhatni, elkezdtek lázadozni a maguk módján. Majd… tovább olvasva,
a történet elkezdett lelassulni, miután Lena megismeri Alexet. Bár sokan
mondták, hogy az írónő gyönyörűen bánik a szavakkal, amivel egyet is kell
értenem, de számomra ez a könyv közepén kevés volt. A cselekmény szál egy
helyben toporgott, bár Lena elkezdte átlátni a rendszert és ráébredt, hogy
egész életében hazudtak neki, de ettől kezdve az eddig szimpatikus karaktere
egyre idegesítőbb lett és én már majdnem ott tartottam, hogy leteszem a
könyvet. Szerencsére végül nem így tettem, mert a regény a vége felé ismét
maximális sebességre kapcsolva folytatódott, meglepő fordulat egymás
hegyén-hátán, ráadásul az utolsó pár oldalon már mi, olvasók is az adrenalin
hatása alá kerültünk, amit imádtam. Egészen
az utolsó oldalig, mert az írónő csavart egyet a cselekményszálon és olyan
függővéget kaptunk keserű gondolatokkal, hogy csak ámultam. Persze ez
egyáltalán nem volt ellenemre. Hiszen
így eggyel több okom van a folytatásra minél hamarabb.
A karakterek közül
legjobban Hanat és Alexet kedveltem, mert mindketten az elejétől fogva kiálltak
a saját maguk véleménye mellett. Lenát inkább csak elviseltem, mert, ahogy
említettem, a könyv közepétől kezdve idegesítően viselkedett, amit betudhatunk
a szerelemnek, de azért…
"Csak akkor lehetsz boldog, ha néha boldogtalan vagy." |
Akkor jöhet az alapötlet és a mondanivaló. Valamilyen
szinten a legeredetibb és legzseniálisabb, amit valaha olvastam. Szerelem, mint
betegség? Komolyan? Igen, így volt. A téma már csak azért is érdekes, mert a
szerelmet regényekben, novellákban, költeményekbe már ezer féle módon megírták.
Tudományos kutatásokat végeztek vele, képletek születtek, elméletek… talán az
egyik legnépszerűbb kutatás ilyen körökben és még sincs meg a végleges válasz
rá. A regényben pedig pont ez tiltott. Nem szabad még rá gondolni sem, se
olvasni róla (hacsak nem intőkönyvnek számít, mint a Romeo és Júlia), dalban
meghallgatni, mert a Rendszer szerint a szerelem éltet és elpusztít. És nincs
rá gyógyír. A történetben az a pláne, hogy attól kezdve, hogy egy ember
kikezeltnek számít, nem csak, hogy nem lesz soha szerelmes, hanem szeretni sem
fog soha, se nem gyűlölni. Hiszen ez a két ellentétes érzés kéz a kézben jár. Ez
persze valamilyen módon, hasznos, mert ha nincsenek gyűlölködő emberek,
nincsenek, gyilkosságok, erőszakos cselekedetek és bűnözés. Viszont, ha az
emberek szeretni sem tudnak, nincsenek vágyaik, akkor tulajdonképpen egy
érzelemmentes lénynek számítanak. Egy zombinak. Egy élő, dobogó szívű zombinak.
A lényegre térve, a regény cselekményét legjobban egy
hullámvasúthoz tudnám hasonlítani. Voltak jó pillanatok, rosszabbak majd még
jobbak. Szerencsére egy jó pillanatban fejeztem be a könyvet, így amint lehet,
folytatni fogom a trilógiát. Elvégre, a második részek általában még jobbak.
Amit nagyon szerettem benne: Az alapötletet, a világot és a történet főcselekményét.
Ami kívánnivalót hagy maga után: A regény közepén lévő lassú történet folyás.
Kedvenc karakter: Alex, Hana
Borító: 5/4
Pontozás: 5/4
Nagyon tetszik a kritikád, felkeltette az érdeklődésemet a könyv iránt. A közeljöbőben biztosan beszerzem és elolvasom.
VálaszTörlésÖrülök, hogy tetszett :) Én mindenképp javaslom, ha szereted a különleges romantikus-disztópiás regényeket :)
Törlés